Nieuws

20 mei 2019

In de sloot

Ontdekkend leren is een belangrijk onderdeel van de manier waarop het veldwerk wordt gebruikt op onze school. Door kinderen zelf te laten onderzoeken en conclusies te laten trekken wordt het leren actiever en blijft de kennis beter hangen. De basis van het ‘Vlietenlab’.


 

 

Al ver voor de eerste keer dat De Vlieten de eerste keer werd uitgeroepen tot Groenste School van Nederland werden er regelmatig veldwerkexcursies gehouden. Tegenwoordig is dit een vast onderdeel van het natuuronderwijs, maar de veldwerklessen gaan verder dan natuur- en milieu-educatie. Door de kinderen in contact te brengen met hun leefomgeving, wordt de natuurlijke nieuwsgierigheid gestimuleerd en de leerhouding actiever. Doordat de betrokkenheid bij het onderwerp wordt vergroot, geeft dit de mogelijkheid diverse andere vakgebieden bij het leerproces te betrekken. Recent werd door groep 8 in het Prinsenbos een waterbeestjesonderzoek gedaan. De kinderen vingen zo veel mogelijk verschillende diertjes en namen een deel van hun vangst mee naar school om die te onderzoeken in het kader van het ‘Vlietenlab’. De diertjes werden door vergrootglazen en stereoloepen bekeken, getekend, gefotografeerd en beschreven. Hierbij ging het in de eerste plaats om het ontwikkelen van het eigen observatievermogen bij het opdoen van kennis over de dieren. Later werden deze ‘studie-objecten’ natuurlijk weer teruggezet in de sloot, want zorg voor de natuur is belangrijk. Observeren, beschrijven, tekenen en het trekken van conclusies, gingen vooraf aan de eigenlijke determinatie, waardoor veel vaardigheden werden geoefend. En dat het ook nog eens erg leuk was, is natuurlijk ook niet onbelangrijk.